Kırmızı Kaşık

26 Ocak 2013 Cumartesi

Tortelli vs. Kurze

İngilizcemin yes/no'dan öteye geçemediği zamanlarda BBC'de Jamie Oliver'ın çok sevdiğim "The Naked Chef" diye bir programı vardı. Okuma yazma bilmeyen bir çocuğun, bir kitabın resimli sayfalarını saatlerce incelemesi  gibi program bitene kadar gözümü kırpmadan izlerdim Jamie'nin yemek yapışını. Bana dün gibi geliyor ama yaklaşık 12-13 yıl olmuş. Aradan yıllar geçti, ben programın adını unuttum ve tabi ki Jamie'yi de unuttum, belki de hiç öğrenememiştim bilemeyiz, sonra NTV'de Mehmet Gürs'ün o programını gördüm; "Lokantadan Eve". Program konsepti The Naked Chef'le aynıydı. Sonra ekşi sözlükte mutlaka "ay şu programın aynısı" diye yazmışlardır dedim. Hemen ekşi sözlüğe baktım, nitekim yazmışlardı da. Sonra kaybettiğim Jamie Oliver'ı tekrar buldum. Artık buldum deyip pek önemsemedim.Aradan yine aylar yıllar geçti. Facebook hesabımı yeni aldığım zamanlar "canım bu sayfayı beğenmek ister misin?" diye The Naked Chef Jamie'yi önermişti bana Facebook.
 Ben "aaa elbette"  diyerek sayfayı incelemeye başladım. Jamie çok değişmişti. Kilo almıştı, biraz da yaşlanmıştı. O eski Jamie değildi ama olsundu bu haliyle de güzel yemekler yapabiliyordu. Bunun konumuzla ne ilgisi var diyebilirsiniz ama işin aslı şöyle ki; mutfağa karşı ilgimin olduğunu fark etmem o zamanlara tekabül ediyor ve bunda Jamie Oliver'ın payını yadsıyamayız. Ayrıca yine bu yazıyla ilgili şöyle de bir bağlantısı var ki; 
5 ay önce Jamie Oliver'ın sayfasında bir kaç fotoğraf gördüm. "Simply Italian" programında yapılmış bir tarifi paylaşmış. O yemeğin aynısını yengem de yapmıştı. Yapılışına yetişemedim ama yemeye gelince iyi yemiştim. Sonra vay be bunlar hep küreselleşme dediysem de bu pekala ortak kültür mirasıydı. İtalyanlar buna "tortelli" derken, Azeriler "gurze" diyor. Dağıstan'dakiler "kurze", Yozgatlıların da "gıbın" dediğine dair söylentiler var. 

Aslında sıradan bir yemek değil ama nasıl olmuşsa farklı kültürlerin mutfaklarında kendine yer bulmuş.Ne yazık ki yapılışına katılamadığım için sizinle malzemeleri ve yapılış detaylarını paylaşamıyacağım ama eğer ilgilenirseniz sizi şöyle yönlendirebilirim.
  Hamuru için ve şekillendirme detayları için yardımcı olacağına inanıyorum. Tarifte iç malzeme olarak balkabağı ve hardaldan oluşan bir karışım kullanmış ama siz kıyma, peynir ya da patates de kulanabilirsiniz isteğinize göre.
 Ayrıca bu Simply Italian'daki tarifte suda kaynattıktan sonra mantıları süzdürüyor ve eritilmiş tereyağının içine atıyor ama benim yediğim, mantı gibi süzdürülmeden servis edilmişti. Üzerine de yoğurtlu sarımsaklı sos ve onun üzerine salçalı sos dökmüştük.  Öyle de güzeldi. Ayrıca şu videodan da nasıl yapıldığını inceleyebilirsiniz. 

Bu yazımı da güzel bir müzikle sonlandırmak istiyorum. Geçenlerde Ferzan Özpetek'in "Serseri Mayınlar" filmini izlemiştim. Filmin bir yerinde sahne müzik uyumu o kadar güzel olmuştu ki filmden ya da müzikten etkilenmemeniz mümkün değildi. La Finestra di Fronte'den sonra bu kez bu filminden etkilenmiyeceğim diye kendime söz verdiysem de olmadı, yapamadım. Bu da en az onun kadar güzeldi. Bir de şuna dikkat ettim ki mutlaka her filminde yemek, mutfak motifine yer veriyor. Bu da benim için etkileyici bir detay tabi ki. Zaman bulursanız bu iki filmi izlemenizi tavsiye ederim.


  
Kutlama by Sezen Aksu on Grooveshark

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Recipe Blogs - BlogCatalog Blog Directory